|
|||||||||||||||||||||
ÚVODInternetové stránky Geologického parku Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze vznikly jako součást mé bakalářské práce. Jako cíl své diplomové práce jsem zvolil téma: “Tvorba a pilotní testování výukových materiálů pro Geologický park Přírodovědecké fakulty UK“. Byly vytvořeny edukační materiály a v období května a června 2015 proběhla jejich pilotáž. Po podrobném studiu literárních zdrojů a po pracovních diskuzích s kompetentními vyučujícími jsem zvolil postup:
Průběh pilotážeZpůsob provedení pilotáže pracovních listů vychází z odborných materiálů, které se zabývají studiem jednodenních školních aktivit a jejich vlivu na rozvoj znalostí žáků. Postup ale není závazný. Po domluvě s vyučující geologie ve škole, kde jsem absolvoval všechny své pedagogické praxe, proběhlo testování ve třídách druhého ročníku vyššího gymnázia, kam je předmět geologie dle ŠVP této školy zařazen. Účastníci výzkumu
Příprava na pretestVšichni účastníci pilotáže dostali před pretestem za úkol, aby si individuálně zopakovali následující okruhy vyučovací látky. Příprava byla na dobrovolné bázi a při vlastní pilotáži nebyla zohledněna.
PretestObě zkoumané skupiny, experimentální i kontrolní, absolvovaly pretest v hodině geologie. Všechny pretesty jsem vyhodnotil podle bodování uvedeného u jednotlivých otázek. Pracovní listyExperimentální skupina - práce s pracovními sešity v geologickém parku
Kontrolní skupina - práce s pracovními sešity v počítačové učebněPro posouzení vlivu jednodenních školních akcí (exkurzí) je vedle experimentální skupiny zvykem vytvořit pro srovnání skupinu kontrolní. Náplň její práce se liší způsobem provedení. Kontrolní skupina pracovala v prostředí školy v počítačové učebně s internetovými stránkami na adrese www.parkgeo.cz. Žáci mohli též využít internetové vyhledávače, geologické encyklopedie a další zdroje informací.
Výsledkem práce žáků v počítačové učebně byly vyplněné pracovní sešity. Po ukončení práce byly sešity vybrány a vyhodnoceny.
PosttestPo experimentální fázi následoval opět po 14 dnech v hodinách geologie posttest. Obsahoval stejné otázky jako pretest, i když v jiném pořadí. Posttestu se účastnilo opět všech 54 žáků. Všechny posttesty jsem vyhodnotil podle bodování uvedeného u jednotlivých otázek. Smyslem porovnání výsledků pretestů a posttestů bylo zjištění úrovně nabytých znalostí u experimentální i kontrolní skupiny. Výsledky jednotlivých fází pilotážePretestU experimentální i kontrolní skupiny byly srovnatelné výsledky. Práce s pracovními listyU experimentální i kontrolní skupiny bylo vidět podobné pracovní nasazení při vypracovávání pracovních listů. Žáci dokázali pracovat ve skupině a bylo patrné, že tato činnost byla pro ně zajímavá a představovala vítané vybočení z „běžné frontální výuky“. PosttestPorovnával jsem dosažená bodová ohodnocení výsledků pretestů a posttestů u obou skupin. Aby se předešlo efektu mechanického zapamatování otázek z pretestu, bylo v posttestu pořadí otázek změněno, ale jejich obsah a forma zůstaly stejné. Výsledky byly porovnány pomocí statistického SW. ZávěrProkázal se pozitivní vliv praktické zkušenosti, pozorování a přítomnosti žáků v geoparku oproti práci v počítačové učebně. Zejména v oblasti znalostí geologických oblastí Českého masivu a vlivu geologických procesů na charakter jednotlivých hornin dosáhli žáci experimentální skupiny lepších výsledků. V celkovém porovnání znalostí v pretestu a posttestu dosáhli téměř všichni žáci obou skupin (experimentální a kontrolní) zlepšení a posílení svých znalostí z oblasti geovědních disciplin. Na základě vyhodnocení výsledků pilotáže výukových materiálů vznikly konečné verze pretestu, pracovních listů i posttestu a jejich autorských řešení. Materiály se skládají z jednotlivých dvoulistů vhodných pro oboustranný tisk. PretestAutorské řešení (posttesty mají pouze přehozené otázky - odpovědi jsou stejné) Pracovní listySada pracovních listů se skládá z oboustranně tištěných listů k vyplňování:
Sedm listů se může sepnout do pracovního sešitu nebo používat jednotlivě. Doporučuje se, aby dva pracovní listy ke zpracování poznatků z obou informačních tabulí při vstupu do geologického parku obdrželi všichni, neboť získané poznatky se využijí při vyplňování listů pro všechny další oblasti geologických jednotek. Pokud není dostatek času, týmy pak zpracují listy věnující se informačním tabulím a jen jednu oblast přidělené geologické jednotky. Po splnění úkolů informují skupiny o poznatcích ze své oblasti ostatní členy třídy. Všechny týmy pak mají kompletně vyplněné sešity. ZdrojeElkins, J.T. et Elkins N.M.L. (2007): Teaching geology in the field: Significant Geoscience Concept Gains in Entirely Field Based Introductory Geology Courses, Journal of Geoscience Education, vol. 55, p.126-132 Franke W. (2000) The mid-European segment of the Variscides: tectonostratigraphic units, terrane boundaries and plate tectonic evolution. In Franke W, Haak W, Oncken O, Tanner D (eds) Orogenic Processes: Quatification and Modelling in the Variscan Belt, Geological Society, London Special Publication 179. King, Ch. (2008): Geoscience Education , an Oveview, Studies in Science Education, v.44, p.187-222 Orion N., Hofstein A. (1991):Factors which influence learning ability during a scientific field trip in a natural environment, Departement of Science Teaching, Weizmann Institute , Rehovot, Israel Prokop P., Tuncer G., Kvasničák R. (2007): Short-term Effects of Filed Programme on Students´ Knowledge an Attitude Toward Biology: a Slovak Experience, Journal of Science Education and Technology, vol. 16, 3 June 2007 Sellman D., Bogner F. X. (2012): Climate Change Education – Quantitatively assessing the Impact of a Botanical Garden as Informal Learning Environment, Department of Biology Education , University of Bayreuth (2) Sellmann D., Bogner F.X., (2012): Effects of a 1-day environmental education intervention on environmental attitudes and connectedness with nature, European Journal of Psychology of Education (1)
|